„Krypto“ tokenizácia cenných papierov má potenciál zlacnieť kapitálový trh.
Okrem štandardných priaznivcov krypta si to myslí aj EÚ. Totiž, ak chce slovenský emitent vydať cenné papiere a ponúkať ich aj mimo SK, ten proces je síce vďaka EÚ významne zjednodušený, ale de facto mu v tom zabraňuje existujúca infraštruktúrna fragmentácia (vedenie účtov, manažér v krajine distribúcie, …).
A práve tieto bariéry má búrať vydávanie finančných nástrojov v rámci DLT. Legislatívny rámec tomu sčasti dáva tzv. DLT nariadenie. To je už vyše roka účinné a má potenciál napríklad:
🚩 zlacnieť kapitálový trh (i) odstránením niektorých prostredníkov a/alebo (ii) umožnením automatizácie niektorých jednoduchších zmluvných dojednaní cez „smart contracty“
🚩 priniesť väčšiu transparentnosť
🚩 zjednodušiť evidenciu
🚩 umožniť vyrovnávanie v „real time“, napríklad aj cez e-money tokeny (MiCA klasifikácia).
Podstatou DLT nariadenia je aj vytvárať akoby paralelnú infraštruktúru v oblasti „settlementu“ a „trading facility“ voči tej tradičnej, ktorá nie je technologicky neutrálna (napríklad také CSD nariadenie neumožňuje centrálnym depozitárom evidovať cenné papiere na DLT).
Držiac sa však príslovia „ráno je múdrejšie večera“, predstavuje DLT nariadenie, ako výnimka zo štandardných regulačných rámcov, len dočasný režim. EÚ síce na jednej strane rozpoznáva potenciál DLT technológií pre kapitálový trh, na strane druhej si však uvedomuje akúsi nepredvídateľnosť celého ekosystému, v dôsledku ktorej nechce ešte v tejto fáze natrvalo meniť „stáročia“ budovanú legislatívnu infraštruktúru kapitálového trhu v EÚ.
Tento prístup (aj keď bezpochyby majúci svoje racio) si vyžiadal svoju daň. ESMA ako oprávnený orgán EÚ nedávno informovala, že v rámci EÚ síce boli podané 4 žiadosti (len), avšak ešte žiaden subjekt nezískal povolenie takúto paralelnú infraštruktúru prevádzkovať. Jeden z dôvodov sú aj vyššie transakčné náklady, ktoré v spojitosti s dočasnosťou režimu (t.j. nepredvídateľnosťou ohľadom pokračovania aj po) prirodzene znižujú dopyt po prevádzkovaní DLT infraštruktúry.
A preto sa navrhuje, aby sa tento dočasný režim predĺžil o ďalšie obdobie, aby aj vzhľadom na vstupné náklady dával väčší zmysel pre väčšiu skupinu žiadateľov (možno aj Centrálny depozitár cenných papierov SR, a.s.).
A keďže Slovensko neprišlo s vlastným unilaterálnym riešením, mimo EÚ a DLT nariadenia by tokenizácia cenných papierov podľa SK práva dnes nebola vôbec možná. A berúc do úvahy to, že na Slovensku nevieme nielenže postaviť, ale ani naplánovať prepojenie D1 a D4, obávam sa, že ani zajtra.
Viac informácií o tomto ako aj o tom ako zdaňovať krypto na SK a v zahraničí alebo o regulácii krypta v investičných platformách na SK a v zahraničí (krypto fondy, vydávanie tokenov, …) sa dozviete na našej konferencii. Okrem mňa tam budú hovoriť napríklad Daniel Gaspar, Andrej Coplak, Juraj Forgacs a množstvo ďalších rečníkov.