Klasifikácia kryptoaktív – poskytovanie právnych stanovísk pre účely MiCA a MIFID II

Domov > Klasifikácia kryptoaktív – poskytovanie právnych stanovísk pre účely MiCA a MIFID II

Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 o trhoch s kryptoaktívami („Nariadenie MiCA“) predstavuje významný krok v regulácii kryptoaktív na úrovni Európskej únie. Cieľom Nariadenia MiCA je zabezpečiť jednotné pravidlá pre emitentov kryptoaktív a poskytovateľov služieb kryptoaktív, zvýšiť ochranu investorov a podporiť inováciu a stabilitu finančných trhov.

Klasifikácia kryptoaktív podľa Nariadenia MiCA

Kryptoaktíva predstavujú široké spektrum digitálnych aktív, ktoré možno klasifikovať na základne rôznych kritérií, napríklad v závislosti od ich charakteristík, účelu alebo regulačných požiadaviek.

Nariadenia MiCA vychádza zo základnej klasifikácie kryptoaktív na:

  • Kryptoaktíva iné, než sú tokeny naviazané na aktíva alebo tokeny elektronických peňazí;
  • Tokeny naviazané na aktíva (eng. asset-referenced tokens („ART“) napr. Libra); a
  • Tokeny elektronických peňazí (eng. e-money tokens („EMT“) napr. USDT).

Takáto klasifikácia kryptoaktív nie je samoúčelná. Z pohľadu emitenta predstavuje správne klasifikovanie kryptoaktíva do jedného z troch vyššie uvedených kategórií kryptoaktív naozaj kľúčový prvok, keďže Nariadenie MiCA poskytuje samostatnú právnu úpravu pre každú z týchto kategórií kryptoaktív, čo významne ovplyvňuje aj celkové povinnosti emitenta pri vydávaní kryptoaktíva. Ako však kryptoaktívum správne klasifikovať?

Tokenomika a jej využitie pri klasifikácii kryptoaktív

Tokenomika je termín, ktorý vznikol z anglického pomenovania tokenomics, ktoré predstavuje spojenie slov token economics. Podstatou tokenomiky je štúdium a analýza ekonomických aspektov kryptoaktíva s osobitným zameraním na spôsob jeho fungovania a distribúciu. Tokenomika skúma viacero faktorov kryptoaktív, medzi inými napríklad:

  • Zásoba (supply) kryptoaktíva – napr. celková, počiatočná, aktuálna, prípadne či je limitovaná alebo nelimitovaná;
  • Využiteľnosť (utility) kryptoaktíva – posudzuje sa skutočné využitie kryptoaktíva, napríklad či v porovnaní s konkurenciou disponuje odlišnými vlastnosťami; alebo
  • Distribúcia kryptoaktíva – zohľadňuje napríklad skutočnosť, či je dané kryptoaktívum primárne cielené pre kvalifikovaných investorov alebo pre retailových investorov.

Uvedený výpočet je len ilustračný a ani zďaleka nie konečný. Správnym využitím tokenomiky už v procese pred vydaním kryptoaktíva možno výrazným spôsobom zvýšiť a aj preukázať správnosť jeho klasifikácie.

Prečo je správna klasifikácia kryptoaktív dôležitá?

Na prvý pohľad sa môže klasifikácia kryptoaktív javiť ako pomerne jednoduchá. Z našich skúseností vieme, že klasifikácia kryptoaktív môže byť zložitejšia, než sa na prvý pohľad zdá, obzvlášť s poukazom na skutočnosť, že niektoré kryptoaktíva môžu byť klasifikované aj ako finančné nástroje podľa MIFID II[1], čo má za následok ich vylúčenie spod pôsobnosti Nariadenia MiCA[2].

Keďže Nariadenie MiCA klasifikuje kryptoaktíva do viacerých kategórií, je potrebné ako prvé vedieť kryptoaktívum správne klasifikovať, keďže od klasifikácie kryptoaktíva sa následne budú odvíjať aj ďalšie kroky emitenta.

Napríklad, pokiaľ by bolo kryptoaktívum klasifikované ako ART, Nariadenie MiCA dokonca vyžaduje, aby bolo súčasťou žiadosti o udelenie povolenia na ponuku takého kryptoaktíva aj právne stanovisko, ktoré by potvrdzovalo, že dané kryptoaktívum:

  • nie je možné klasifikovať ako EMT; a
  • nie je vylúčené z pôsobnosti Nariadenia MiCA.[3]

Právne stanovisko je obligatórnou súčasťou (resp. prílohou) žiadosti a v prípade jeho absencie by príslušný orgán (ktorým je na Slovensku Národná banka Slovenska) nemohla žiadosti vyhovieť a rozhodnúť o udelení povolenia.

Právne stanovisko by malo byť dostatočne odborné, komplexné, presné a presvedčivé a jednoznačne adresovať prečo kryptoaktívum nie je vylúčeným finančným nástrojom alebo EMT.  Aby malo právne stanovisko dostatočnú a požadovanú argumentačnú silu, jednak by malo byť vypracované odborníkmi s bohatými skúsenosťami v tejto oblasti a odbornými znalosťami nielen z oblasti kryptoaktív, ale aj finančnej regulácie, aby bola zabezpečená aj kvalita posúdenia potenciálnej klasifikácie kryptoaktíva ako finančný nástroj.

V prípade kryptoaktív iných, než sú tokeny naviazané na aktíva alebo tokeny elektronických peňazí sa síce priamo nevyžaduje vypracovanie právneho stanoviska, avšak Nariadenie MiCA ukladá povinnosť oznámiť príslušnému orgánu (Národnej banke Slovenska) tzv. white paper (biely doklad o kryptoaktívach), ktorý musí obsahovať (okrem iného) aj vysvetlenie, prečo by sa kryptoaktívum opísané v tomto dokumente nemalo považovať za:

  • kryptoaktívum vylúčené z pôsobnosti Nariadenia MiCA;
  • token elektronických peňazí; alebo
  • token naviazaný na aktíva.

Nariadenie MiCA v tomto prípade síce hovorí len o „vysvetlení“, ktoré je súčasťou tzv. white paper, avšak po obsahovej stránke možno takéto vysvetlenie priblížiť skôr k právnemu stanovisku vyžadovanému pri ART, a preto sa možno dôvodne domnievať, že využitie právnych služieb by aj v tomto prípade bolo pre žiadateľa prospešné.

Napokon aj samotná Národná banka Slovenska odporúča žiadateľom o udelenie povolenia podľa Nariadenia MiCA, zastúpenie renomovanou advokátskou kanceláriou so skúsenosťami s licenčnými konaniami vedenými Národnou bankou Slovenska.

Nezabudnite, že Nariadenie MiCA sa uplatňuje v Európskej únii už od 30.6.2024 vo vzťahu k ART a EMT a od 30.12.2024 vo zvyšnej časti, predovšetkým vo vzťahu k poskytovateľom služieb kryptoaktív.

V Highgate Group sa regulácii kryptoaktív venujeme už dlhodobo a komplexne, či už v rámci zdaňovania, v oblasti tokenizovaných finančných nástrojov, prednášaním na konferenciách NBS alebo aj organizovaním konferencie o krypte, na ktorej si túto problematiku priblížime do detailov.

Naše know how z oblasti finančnej regulácie a doposiaľ úspešne absolvovaných licenčných konaní pred Národnou bankou Slovenska nám poskytuje vysokokvalifikované predpoklady pre úspešné zastupovanie klientov v licenčnom konaní na činnosť poskytovateľov služieb kryptoaktív (tzv. CASP), pri príprave tzv. white papers, pri príprave právnych stanovísk a klasifikácií kryptoaktív alebo pri žiadostiach na verejnú ponuku tokenov alebo ich prijatie na obchodovanie.

Ak Vás táto téma zaujala, neváhajte nás kontaktovať:


[1] Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2014/65/EÚ z 15. mája 2014 o trhoch s finančnými nástrojmi, ktorou sa mení smernica 2002/92/ES a smernica 2011/61/EÚ

[2] Článok 2 ods. 4 písm. a) Nariadenia MiCA

[3] Teda ho nie je možné klasifikovať ako jedno z taxatívne uvedených typov kryptoaktív uvedených v článku 2 ods. 4 Nariadenia MiCA

Ďalšie články

KONTAKT

Potrebujete pomôcť alebo poradiť?

Law & Tax
Tomáš Demo
tomas.demo@highgate.sk

Accounting
Peter Šopinec
peter.sopinec@highgate.sk

Crypto
Peter Varga
peter.varga@highgate.sk

POZÝVAME VÁS NA UNIKÁTNU KONFERENCIU