Koncom minulého roka sme vám priniesli podrobný prehľad návrhu zákona o dani z finančných transakcií. Odvtedy prešiel už dvoma novelizáciami. Tento hektický vývoj len potvrdzuje kvalitu legislatívy prijatej v skrátenom legislatívnom konaní, ktoré často vedie k nejasnostiam a právnej neistote.
O problematike prijímania tohto zákona a jeho dopade na daňovú optimalizáciu sa podrobnejšie vyjadruje Peter Varga vo svojom statuse na LinkedIn „Ako sa vyhnúť dani z finančných transakcií? [3 riešenia] Respektíve ako zle napísané zákony prinášajú príležitosti na daňovú optimalizáciu?.“
Aké konkrétne zmeny priniesli novely zákona o dani z finančných transakcií? Aké nové povinnosti či potenciálne výhody môžu ovplyvniť vaše podnikanie? V tomto článku vám prinášame prehľad najdôležitejších zmien.
Prvá novelizácia zákona o dani z finančných transakcií
Len 56 dní po prijatí pôvodného zákona Národná rada Slovenskej republiky schválila novelu č. 354/2024 Z. z.[1], ktorá priniesla úpravy a spresnenia. Cieľom novely bolo zmierniť niektoré negatívne dopady zákona a upraviť jeho nejasnosti. Medzi hlavné zmeny patrí:
- Rozšírenie subjektov oslobodených od dane z finančných transakcií – po novom sú oslobodené aj občianske a záujmové združenia, nadácie, neinvestičné fondy či výskumné inštitúcie;
- Spresnenie a rozšírenie negatívneho vymedzenia predmetu dane – z dane sú vyňaté napríklad:
- platby colných zábezpek;
- operácie poskytovateľov služieb kryptoaktív;
- správne a súdne poplatky;
- platobné operácie verejných vysokých škôl a zdravotných poisťovní;
- operácie vykonané z platobného účtu dohliadaného subjektu finančného trhu, vedeného u poskytovateľa platobných služieb, na ktorom tento subjekt (napr. obchodník s cennými papiermi, platobná inštitúcia, inštitúcia elektronických peňazí, poskytovateľ služieb kryptoaktív a podobne) vedie finančné prostriedky prijaté od svojich klientov, tzv. klientske prostriedky. Výnimka sa nevzťahuje na zvyšné platobné účty dohliadaného subjektu finančného trhu, napríklad prevádzkové účty, ktoré sú majetkom tohto subjektu a platí z nich napr. náklady na réžiu;
- operácie, ktoré by spôsobili duplicitné vyberanie dane z finančných transakcií v prípade nákupu a predaja finančného nástroja prijatého k obchodovaniu na obchodnom mieste v členskom štáte EÚ alebo v rámci EHP, ktorý už aplikuje obdobnú daň z finančných transakcií;
- presun peňažných prostriedkov medzi podielovými fondami jedného majiteľa v rámci tej istej správcovskej spoločnosti.
- Nové administratívne povinnosti – zavádza sa povinnosť oznámiť platiteľovi dane, že osoba nie je daňovníkom, a zriadiť osobitný účet pre finančné transakcie nepodliehajúce dani (tá sa ďalšou novelou však zrušila).
- Zjednotenie pravidiel pre výpočet dane z domácich a zahraničných platieb. Ak daňový subjekt dokáže preukázateľne identifikovať preúčtované náklady podľa jednotlivých transakcií, tieto transakcie budú podliehať zdaneniu sadzbou 0,4 % (s maximálnou výškou dane 40 eur na transakciu). Ak však nebude možné preukázať konkrétne preúčtované náklady, celková suma nákladov sa zdaní bez obmedzenia maximálnej výšky dane.
Druhá novelizácia zákona o dani z finančných transakcií
Ešte pred tým, ako samotná daň z finančných transakcií nadobudne účinnosť 1. apríla 2025, bola prijatá ďalšia novela – zákon č. 26/2025 Z. z.[2], ktorá priniesla ďalšie úpravy:
- Rozšírenie oslobodených subjektov – medzi oslobodené subjekty sa novou novelou zaradili aj školy;
- Upresnenie výnimiek z dane – novela spresnila výnimky pre advokátov a verejné vysoké školy;
- Možnosť odpočtu transakčnej dane – daňovníci majú možnosť odpočítať si pri vyčíslení transakčnej dane z preúčtovaných nákladov aj transakčnú daň, ktorú zaplatila osoba, ktorá mu náklady preúčtovala;
- Zrušenie povinnosti oznamovať platiteľovi dane osobitný účet pre vybrané finančné transakcie nepodliehajúce dani.
Podliehajú zahraničné osoby dani z finančných transakcií?
Na otázku, či zahraničné osoby podliehajú dani z finančných transakcií (DFT), zákon stále neposkytuje jednoznačnú odpoveď. Na túto legislatívnu medzeru sme upozorňovali už v našom článku z októbra, no ani po dvoch novelizáciách zákona sa zákonodarca s touto nejasnosťou riadne nevysporiadal.
Aký je výklad Finančnej správy SR?
Finančná správa zverejnila vyjadrenie, podľa ktorého platí:
- Ak má zahraničná spoločnosť bankový účet v slovenskej banke, podliehajú DFT finančné transakcie uskutočnené na tomto účte, ktoré súvisia s činnosťou vykonávanou na Slovensku. Platiteľom dane je v tomto prípade samotná banka.
- Ak zahraničná spoločnosť vykonáva činnosť na Slovensku a má účet v zahraničí, stáva sa platiteľom dane a má povinnosť ju vypočítať a odviesť.
- Zahraničné subjekty, ktoré nesídlia na Slovensku, nemajú tu účet a nevykonávajú tu činnosť, DFT nepodliehajú. Všetky tri podmienky však musia byť splnené súčasne.
Celá problematika sa točí okolo slovného spojenia „vykonáva činnosť na Slovensku“. Tento pojem však zákon nedefinuje, čo znamená, že ani výklad Finančnej správy neprináša do situácie dostatok právnej istoty. Kým zákonodarca jasne neurčí, čo sa považuje za činnosť vykonávanú na Slovensku, zostáva transakčná daň pre zahraničné subjekty (nie len tie) plná nejasností.
V Highgate Group sa tejto problematike intenzívne venujeme, monitorujeme každodenný vývoj legislatívy a výkladov štátnych orgánov, aby sme našim klientom poskytovali presné a aktuálne informácie. Naším cieľom je ponúknuť efektívne a spoľahlivé riešenia legálne daňovej optimalizácie, ktoré im umožnia minimalizovať riziká a zabezpečiť súlad s právnymi predpismi.
Ak Vás táto téma zaujala, neváhajte nás kontaktovať:
- Peter Varga, e-mail: peter.varga@highgate.sk
Viac z oblasti daní a predovšetkým optimalizácie daňového a odvodového zaťaženia nájdete na tejto sekcii na našej webovej stránke: Daňová a odvodová optimalizácia
V prípade záujmu môžete odoberať aj náš newsletter o zaujímavých praktických právnych a daňových informáciách, a to bezplatne: Odoberaj newsletter
Svoje konkrétne otázky môžete prípadne adresovať aj na konzultácii s naším partnerom Petrom Vargom, ktorý sa špecializuje na oblasť finančnej regulácie a daňového práva. Konzultáciu si môžete objednať tu:

[1] https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2024/354/20250101
[2] https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2025/26/20250315.html