Právny audit je nevyhnutným krokom pri kúpe alebo predaji podielov na spoločnosti. Tento proces detailne preverí právny stav a dokumentáciu cieľovej spoločnosti, od verifikácie vlastníctva majetku a nastavenie zmluvných vzťahov až po súlad s legislatívou a existujúce právne riziká. Cieľom je získať presný obraz o právnej situácii spoločnosti a identifikovať potenciálne problémy, ktoré by mohli ovplyvniť hodnotu transakcie alebo budúce fungovanie spoločnosti. Ak plánujete predaj, alebo kúpu spoločnosti, právny audit je nástroj, ktorý vám poskytne istotu pri rozhodovaní.
Čo je právny audit?
Právny audit, hĺbková právna previerka alebo právna due diligence, označuje komplexné preskúmanie a analýzu právneho stavu spoločnosti za účelom identifikovania právnych rizík spoločnosti. Účelom právneho auditu je ochrana záujmov spoločnosti alebo kupujúceho, respektíve investora spoločnosti, ktorý sa pred realizovaním akýchkoľvek ďalších krokov oboznámi s právnym stavom spoločnosti, preverí súlad s právnymi predpismi a aj dodržiavanie zmluvných povinností a záväzkov.
Základnou úlohou právneho auditu je odhalenie právnych problémov, ktoré môžu mať nepriaznivý dopad na podnikanie spoločnosti, napríklad sa môže jednať o neplatnosť kľúčových zmlúv, ktoré spoločnosť uzatvorila, existencia neprimeraných zmluvných pokút, ktoré môžu mať likvidačný charakter alebo absencia povolení, ktoré spoločnosť potrebuje na výkon podnikateľskej činnosti a mnoho ďalších. Z uvedeného dôvodu je nevyhnutné, aby právny audit vykonal profesionálny tím právnych poradcom, ktorí zabezpečia personálne a aj organizačne priebeh celého procesu, odborne zhodnotia zistenia a mieru ich závažnosti a k nim dožadujú odpovede. Výsledkom je sumárna správa zistení nazývaná report, v ktorej sa vymedzia jednotlivé identifikované riziká a k ním navrhovaný postup na vyriešenie alebo kompenzáciu.
Typy právnych auditov
V závislosti od konkrétneho priemyslu, v ktorom spoločnosť pôsobí odlišujú sa aj prístupy k vykonaniu právneho auditu. Tieto rozdiely spočívajú v oblastiach, na ktoré sa je potrebné sústrediť, rozsahu požadovaných dokumentov a miery preskúmavania jednotlivých informácií.
- Napríklad pri spoločnosti zameranej na spracovanie odpadu budú zásadné povolenia na tieto činnosti, dodržiavanie regulačných opatrení, s ktorými sú spojené vysoké pokuty, rovnako tak aj environmentálne vplyvy.
- Naopak pri spoločnosti, ktorá prevádzkuje nákupné centrum budú zásadné nájomné zmluvy uzatvorené s nájomcami priestorov, ktorí generujú zisk prenajímateľovi, doba ich trvania, spôsoby jednostranného ukončenia, konkurenčné doložky a podobne.
Vhodne zvolený právny poradca už v úvodných fázach v závislosti od typu spoločnosti určí konkrétne kľúčové oblasti a k tomu prispôsobí požiadavky na zozbieranie relevantných dát.
Pre každú spoločnosť je právny audit jedinečný a prispôsobený na konkrétne špecifiká spoločnosti a na sledované záujmy klienta. V rámci záverečného reportu sú obsiahnuté základné všeobecné zistenia a nedostatky, ku ktorých porušeniu došlo alebo potencionálne ak nedôjde k náprave môže dôjsť. Avšak report obsahuje aj analýzy, prehľady či sumárne informácie rozhodujúce pre klienta. Akékoľvek prispôsobenie a level špecifikácie sa dokáže prispôsobiť konkrétnym potrebám.
Kľúčové oblasti právneho auditu
Štandardný právny audit sa sústredí na jednotlivé analyzované oblasti spoločnosti, ku ktorým strana poskytujúca informácie predkladá príslušné informácie. Takýto organizovaný proces sprístupňovania informácií zabezpečí prehľadnosť sprístupňovaných dát a efektívnejšiu organizáciu priebehu:
Korporátne informácie
V tejto oblasti sú sústredené základné informácie o spoločnosti a jej orgánoch, skúma sa súlad prijatých rozhodnutí spoločnosti so zákonom, dodržanie formy rozhodnutí a ich súlad so zápismi vo verejných registroch. Podstatnú skupinu predstavujú informácie o spoločníkoch spoločnosti a ich vzťahov k spoločnosti, identifikujú sa zmluvy, tiché spoločenstvá alebo iné dohody, ktoré by mali vplyv na hlasovacie práva alebo distribúciu zisku spoločníkom alebo konkurenčnú činnosť voči spoločnosti. Pri orgánoch spoločnosti podstatnú úlohu zohráva štatutárny orgán spoločnosti, zmluvy uzatvorené medzi spoločnosťou a jej konateľmi, ako aj zmluvy uzatvorené konateľmi v menšej spoločnosti a ich platnosť prípadne udelenie súhlasu valného zhromaždenia.
Z hľadiska zmluvných vzťahov základné korporátne informácie súvisia s preskúmaním vnútroskupinových zmlúv so spriaznenými osobami, lízingových zmlúv, zmlúv na splátky, vymedzením záväzkov spoločnosti a posúdenia platobnej schopnosti spoločnosti. Vplyv na podnikanie spoločnosti alebo aj reputačné riziko sa preverí pri preverení súdnych sporov a exekúcií vedených v prospech alebo aj voči spoločnosti.
Odborné povolenia
Pokiaľ je právny audit vykonávaný v spoločnosti, ktorá podniká vo vybranom sektore, na ktorej činnosť sa vyžaduje naplneniu zákonných predpokladov alebo vydanie určitého povolenia, predmetom právneho auditu je skúmanie licencií, povolení, preverenie ich platnosti, splnenie podmienok vydania, prípadné skúmanie porušení, ktoré by mali za následok ich odobratie prípadne uloženie sankcie za nedodržiavanie. Čokoľvek čo by mohlo ohroziť podnikateľskú činnosť spoločnosti a mohlo viesť k negatívnym dopadom na aktivity spoločnosti je nutné posúdiť právnym poradcom a vyhodnotiť mieru takejto závažnosti.
Zamestnanecké a pracovné vzťahy
Táto oblasť právneho auditu je významnou najmä z hľadiska intenzity kontrol, ktoré prebiehajú zo strany inšpektorátu práce pri dodržiavaní ustanovení zákonníka práce a bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov na pracovisku. Právny audit spočíva v komplexnej kontrole pracovných zmlúv a podmienok práce, interných smerníc a pokynov zamestnávateľa, skúmajú sa vzťahy zamestnancov a tzv. kontraktorov, ktorých výkon činnosti a poskytovanie služieb môže byť posudzovaný ako zamestnanecký pomer, problematika švarc systému. Pri akvizícii spoločnosti má z pohľadu kupujúceho význam zotrvanie vrcholných kľúčových zamestnancov v spoločnosti, preto je nutné preskúmať dohody s týmito zamestnancami, systém ich benefitov prípadne nastavenie ich odmeňovania.
Zmluvné vzťahy
Spoločnosť pri výkone podnikateľskej činnosti takmer denne uzatvára množstvo obchodov, ktoré je nutné selektovať z hľadiska ich významu alebo materiality pri právnom audite. Objektívne nie je možné a ani účelné skúmať každú jednu zmluvu, ktorú spoločnosť uzatvorila, je úlohou právneho poradcu vymedziť predmet skúmania a určiť kritérium na preskúmanie najpodstatnejších zmlúv pre spoločnosť. Pri duševnom vlastníctve spoločnosti sa preverujú podobnosti o ochranných známkach, patentoch, majetkových autorských právach, ktoré spoločnosť vlastní alebo vykonáva. Rovnako významné sú aj sťažnosti alebo námietky pri údajných porušeniach majetkových práv duševného vlastníctva tretích strán.
Nehnuteľnosti
Oblasť nehnuteľností je pomerne veľkou oblasťou na skúmanie, pričom miera skúmania závisí od podnikateľských aktivít spoločnosti. Pri realitných transakciách sú nehnuteľnosti nosnou témou, v takomto prípade sú predmetom právneho auditu všetky dáta od povoľovacích procesov územného, stavebného, kolaudačného konania cez skúmanie právnych nadobúdacích titulov vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam zo strany spoločnosti, skúmajú sa práva k pozemkom pod stavbami, existencia práv tretích osôb k nehnuteľnostiam alebo iné ťarchy, ktoré by mali vplyv na hodnotu či výkon vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam. Klientov najčastejšie zaujímajú špecifické a neštandardné zmluvné povinnosti v nájomných zmluvách, ktoré môže ohroziť ekonomický prospech spoločnosti.
Kedy je potrebný právny audit?
Pri každej štandardnej kúpe si kupujúci spravidla obhliadne predmet kúpy, na základe čoho posúdi jeho stav, zvažuje ponuku a rozhodne sa, či transakciu zrealizuje. V prípade zistenia nedostatkov môže vyjednávať zníženie ceny. Pri akvizícii podniku je však situácia oveľa komplexnejšia, keďže predmetom transakcie nie je len jeden objekt, ale celý súbor navzájom prepojených aktív, záväzkov a informácií. Pre úspešnú realizáciu akvizície je preto kľúčové zapojiť odborných poradcov, ktorí v počiatočných fázach dokážu presne definovať mieru detailu potrebnú na posúdenie rizík a stanoviť oblasti vyžadujúce zvýšenú pozornosť.
Ak kupujúci alebo jeho tím nemajú potrebné odborné znalosti či kapacitu na podrobnú analýzu sprístupnených informácií, špecializovaný tím expertov môže celý proces due diligence koordinovať a pripraviť súhrn kľúčových zistení. Tým sa kupujúci môže plne venovať komerčným a strategickým aspektom transakcie, pričom náročnú a časovo intenzívnu kontrolu prenechá odborníkom. Zapojenie špecialistov už v počiatočnom štádiu procesu je optimálne, aby bolo možné včas identifikovať a riešiť potenciálne problémy, a zároveň zabezpečiť, že rozhodovanie kupujúceho bude založené na detailných a overených informáciách.
Ako prebieha právny audit vo firme
Proces právneho auditu je rozdelený do jednotlivých fáz, v ktorých sa strieda aktivita kupujúceho alebo predávajúceho. Pri úvodných rokovaniach kupujúceho aj predávajúceho je vhodné osloviť poradcu ohľadom informovania sa o priebehu procesu, odhadu trvania jednotlivých krokov s ohľadom na veľkosť transakcie a spoločnosti, tieto služby vieme poskytnúť v rámci úvodnej konzultácie.
Po potvrdení záujmu kupujúceho a štandardne aj potvrdenia záujmu vo forme alebo podmienok transakcie (term sheet) alebo confirmation letter, letter of intent nastáva fáza zberu dát a dokumentov o cieľovej spoločnosti zo strany predávajúceho. Predávajúci sprístupní kupujúcemu a jeho tímu poradcov informácie o cieľovej spoločnosti alebo skupine spoločností prostredníctvom na to určenej platformy nazývanej data room.
Nasleduje fáza aktívnej práce na strane kupujúceho, respektíve jeho poradcov, ktorí v limitovanom čase majú sprístupnené informácie a dokumenty cieľovej spoločnosti, tieto identifikujú a vyhodnocujú riziká, ktoré z nich vyplývajú. Výsledkom tohto procesu je sumár právnych zistení alebo aj report právnej previerky, ktorý prezentujú kupujúcemu.
Kupujúci je v procese výkonu právneho auditu oboznámený v zásade len s výsledkami zistení, ktoré štandardne dopĺňame aj o vyhodnotenie miery rizika pre kupujúceho a o odporúčanie pre kupujúceho ako sa dá riziko minimalizovať alebo inak zabezpečiť ochrana kupujúceho.
Čo si pripraviť na právny audit firmy?
Predmetom právneho auditu môžu byť všetky kľúčové oblasti cieľovej spoločnosti alebo sa môže vykonať len limitovane so zameraním na konkrétne informácie o spoločnosti. V každom prípade je úlohou poradcov, aby predložili zoznam požadovaných dát (request list), ktoré predávajúci skompletizuje a sprístupní prostredníctvom data room-u. Predloženie request listu dokáže výrazne ušetriť časové kapacity predávajúceho pri výbere a priorizovaní dát, ktoré sa predkladajú kupujúcemu. Následne je úlohou poradcov kupujúceho si verifikovať či všetky podstatné informácie a dáta boli dodané a prípadne dožadovať odpovede na súvisiace otázky.
Výber profesionálov na vykonanie auditu
Výber správneho poradcu je takmer rovnako zásadný ako výber obchodného partnera. Pri realizovaní transakcie je klient s poradcom v dennom kontakte, spolieha sa na jeho úsudok a odbornosť a zverujete mu dôveru pri zastupovaní jeho záujmov. Pri výbere poradcov odporúčame absolvovať úvodné konzultácie, preveriť si skúsenosti poradcu s ohľadom na transakciu. Je dôležité, aby poradca vedel naplniť očakávania a prispôsobiť prácu na konkrétne potreby klienta. Rovnako pri komplexnejších transakciách osloviť poradcu, ktorý má personálne kapacity na to, aby dokázal zrealizovať v čom najkratšom čase všetky kroky.
Právny audit zvyšuje hodnotu spoločnosti
Účelom právneho auditu nie je len nevyhnutne poukázať na nedostatky a riziká, ale najmä zabezpečiť ich efektívnu nápravu a tým minimalizovať porušenia do budúcna prípadne vznik škody spoločnosti alebo spoločníkom. Pri správnom zachytení nedostatkov z due diligence a ich účinnej náprave docieli spoločnosť svoje zdravé fungovanie a v neposlednom rade tým navýši svoju hodnotu, ktorá nie je kontaminovaná potencionálnymi nárokmi vyplývajúcimi z porušení.
Ak Vás táto téma zaujala, neváhajte nás kontaktovať:
- Tomáš Demo, e-mail: tomas.demo@highgate.sk
Viac z oblasti M&A a private equity nájdete v tejto sekcii na našej webovej stránke: Venture capital a M&A
V prípade záujmu môžete odoberať aj náš newsletter o zaujímavých praktických právnych a daňových informáciách, a to bezplatne: Odoberaj newsletter.
Svoje konkrétne otázky môžete prípadne adresovať aj na konzultácii s naším partnerom Tomášom Demom, ktorý sa špecializuje aj na túto oblasť. Konzultáciu si môžete objednať tu: