Predaj firmy popri práci? Skúsený transakčný poradca Miroslav Talian vysvetľuje, prečo je to recept na neúspech

Domov > Predaj firmy popri práci? Skúsený transakčný poradca Miroslav Talian vysvetľuje, prečo je to recept na neúspech

Mnoho majiteľov firiem pristupuje k predaju svojho životného diela s prekvapivou ľahkovážnosťou. Myslia si, že stačí zopár telefonátov počas obednej prestávky alebo večerné emaily potenciálnym záujemcom. Miroslav Talian, Deal Advisory Director v KPMG však upozorňuje, že takýto prístup môže zmariť roky tvrdej práce a významne znížiť hodnotu predávanej spoločnosti alebo vyústiť do nie úplne najlepších podmienok predaja.

Najväčší omyl majiteľov? „Zvládnem to sám a popri práci“

 „Jedna z najčastejších mylných predstáv je, že predaj firmy sa dá manažovať ako vedľajšia aktivita,“ hovorí Talian. „Majitelia si často myslia, že keďže firmu vybudovali sami, dokážu ju aj sami najlepšie predať. Realita je však úplne iná.“ Podľa jeho skúseností mnoho pokusov o predaj firmy stroskotá práve na tom, že majitelia podceňujú náročnosť celého procesu.

 „Videl som už množstvo prípadov, kedy majitelia síce oslovili potenciálnych investorov, ale proces nikam neviedol, pretože nebol vedený správnym spôsobom,“ vysvetľuje Talian. „Predaj firmy nie je niečo, čo môžete riešiť medzi dvoma poradami alebo po večeroch. Je to komplexný proces, ktorý si vyžaduje plné sústredenie a profesionálny prístup.“

Vnútorné rozhodnutie je kľúčové – bez neho ani nekončite

Prekvapivým zistením je, že prvým a najdôležitejším krokom nie je hľadanie kupca, ale niečo úplne iné. „Skutočne kľúčovým momentom je vnútorné rozhodnutie majiteľa predať firmu,“ zdôrazňuje Talian. „Musíte byť s týmto rozhodnutím plne stotožnení. Až potom môžete začať s prípravou firmy na predaj, čo znamená dať ju do takého stavu, aby bola pre nového majiteľa čo najatraktívnejšia.“

Táto prípravná fáza je často podceňovaná, ale práve ona môže významne ovplyvniť konečnú predajnú cenu alebo samotné podmienky predaja. „Je to ako keď predávate dom – najprv ho upracete, možno vymaľujete, opravíte, čo je pokazené. S firmou je to podobné, len v oveľa väčšom meradle,“ vysvetľuje.

Tri fázy predaja, ktoré vás môžu prekvapiť svojou náročnosťou

Podľa Taliana má predaj firmy tri základné fázy, a každá z nich má svoje úskalia. „Začíname prípravnou fázou, ktorá zahŕňa aj marketing a oslovenie trhu. Nasleduje hĺbková analýza, známa ako due diligence, a končíme rokovaním o transakčnej dokumentácii a uzatvorením transakcie,“ vysvetľuje.

„Spoločným menovateľom bolestivých bodov je neuvedomenie si komplexnosti celého procesu,“ pokračuje Talian. „Nejde len o časovú náročnosť, ale aj o obsahovú hĺbku. Množstvo dokumentov, ktoré treba pripraviť, detaily, ktoré treba vysvetliť, a otázky, na ktoré treba odpovedať, často majiteľov zaskočia.“

Ak vás zaujíma, ako sa vyhnúť týmto pascám pri predaji firmy a ako sa na celý proces správne pripraviť, máte jedinečnú príležitosť.

Miroslav Talian bude jedným z hlavných rečníkov na najväčšej slovenskej konferencii o predaji a investovaní do firiem, ktorá sa uskutoční 13. marca 2025 v Bratislave. Na konferencii sa dozviete nielen o tom, ako sa vyhnúť najčastejším chybám, ale získate aj praktické rady a postupy, ako maximalizovať hodnotu vašej firmy pri predaji. Pre majiteľov firiem, ktorí uvažujú o predaji alebo vstupe investora, je táto konferencia kľúčovou udalosťou roka, ktorá môže zásadne ovplyvniť úspech celej transakcie.

Ďalšie články

KONTAKT

Potrebujete pomôcť alebo poradiť?

Law & Tax
Tomáš Demo
tomas.demo@highgate.sk

Accounting
Peter Šopinec
peter.sopinec@highgate.sk

Crypto
Peter Varga
peter.varga@highgate.sk

NEPREMEŠKAJTE NAJVÄČŠIU SLOVENSKÚ KONFERENCIU O PREDAJI A KÚPE FIRIEM